NOVALENS - VERKKOKAUPAN TOIMITUSEHDOT

Yleistä

Verkkokaupan sopimusehtoja (jäljempänä ”Ehdot”) sovelletaan  verkkosivujen www.novalens.fi välityksellä ostettavien tuotteiden kauppaan Novalensin Verkkokaupan (jäljempänä ”Verkkokauppa”) ja asiakkaan (jäljempänä ”Asiakas”) välillä.

Verkkokauppa (y-tunnus 2947385-6) myy tuotteita yksityishenkilöille Suomeen. Pidätämme oikeuden toimitusehtojen ja hintojen muutoksiin. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron.

Verkkokaupan yhteystiedot

Sähköposti: novalens@novalens.fi

Puhelin: 017 552 2841

Postiosoite: Venekuja 1, 05720 Hyvinkää

Verkkokaupassa asiointi ja rekisteröityminen

Tilauksen tekeminen Verkkokaupassa ei edellytä rekisteröitymistä. Jos Asiakas tilaa tuotteita rekisteröitymättä, Asiakkaan tulee antaa kunkin tilauksen yhteydessä pakolliseksi merkityt tiedot.

Verkkopankilla tai kortilla maksetun tilauksen voi tehdä 16 vuotta täyttänyt henkilö. Laskulla tai osamaksulla tilaavan tulee olla täyttänyt 18 vuotta. Muussa tapauksessa tilaus on tehtävä huoltajan kanssa yhdessä. Tällöin huoltaja tekee tilauksen omalla nimellään alaikäisen linssimääräyksen mukaisesti (mikäli tilaus sisältää piilolinssejä).

Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta asioidessaan Verkkokaupassa ja rekisteröityessään Verkkokaupan asiakkaaksi. Asiakas on velvollinen ilmoittamaan tietojen muuttumisesta viivytyksettä Verkkokauppaan.

Asiakas voi halutessaan rekisteröityä Verkkokaupan asiakkaaksi ja näin nopeuttaa asiointia Verkkokaupassa. Rekisteröityminen on maksutonta. Asiakas on vastuussa salasanansa huolellisesta säilyttämisestä ja salassapidosta ja vastaa kaikesta käyttäjätunnuksillaan tapahtuvasta asioinnista Verkkokaupassa. Asiakkaan tulee olla välittömästi yhteydessä Verkkokauppaan, jos Asiakas havaitsee tai epäilee, että hänen tunnuksiaan käytetään väärin. Verkkokaupalla on oikeus jäädyttää tai sulkea Asiakkaan tunnukset.

Tilaaminen

Tilattavat tuotteet valitaan Verkkokaupassa lisäämällä ne ostoskoriin. Tilaus lähetetään maksamalla ostoskorin sisältö Verkkokaupan kassatoiminnossa. Tehdessäsi tilauksen hyväksyt toimitusehdot, tuotteiden hinnat sekä toimituskulut. Mikäli tilaushetkellä annetaan sähköpostiosoite, tilauksesta lähetetään tilausvahvistus sähköpostitse. Tilausvahvistuksesta ilmenevät tilatut tuotteet sekä hinta.

Hinnat

Tuotteiden hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai erikseen ilmoitetun ajan. Tuotteet veloitetaan tilaushetkellä voimassa olevan hinnan perusteella.

Tuotteiden hinnat eivät sisällä toimitus- ja käsittelykuluja, vaan ne ilmoitetaan erikseen sekä välittömästi tilauksen yhteydessä että tilauksesta asiakkaalle lähetettävässä vahvistuksessa.

Maksaminen

Verkkokaupan maksuvälittäjänä toimii Visma Pay (Paybyway Oy, y-tunnus 2486559-4), joka on rekisteröity Finanssivalvonnan ylläpitämään maksulaitosrekisteriin. Maksamiseen siirrytään Visma Payn verkkopalvelun kautta ja tiliotteella sekä laskulla maksun saajana näkyy Visma Pay tai Paybyway Oy. Visma Pay välittää maksut verkkokauppiaalle. Maksaminen on turvallista, sillä kaikki maksutapahtumaa koskevat tiedot välitetään salattua yhteyttä käyttäen niin, ettei kukaan ulkopuolinen taho näe maksutapahtuman tietoja.

Kauppa syntyy Verkkokaupan asiakkaan ja Verkkokaupan välille. Verkkokaupan vastuulla ovat kaikki kauppaan liittyvät velvoitteet.

Maksutavat

Visma Pay -palvelun kautta voit maksaa tilauksesi verkkopankkitunnuksilla, lompakolla, maksukorteilla (credit/debit), laskulla tai osamaksulla. Käytettävissä ovat seuraavat maksutavat: Osuuspankki, Nordea, Danske Bank, Oma Säästöpankki, Säästöpankki, Aktia, Paikallisosuuspankit, S-Pankki, Handelsbanken, Ålandsbanken, Alisa pankki, MobilePay, Masterpass, Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard- ja Debit MasterCard -kortit, sekä Jousto ja Enterpay Lasku yritykselle.

MobilePay: Voit maksaa tilauksesi MobilePay -lompakollasi, mikäli olet sallinut verkkokaupoissa maksamisen sovelluksesi asetuksista. MobilePay -lompakolla suoritetut maksut veloitetaan lompakkoon liitetyltä maksukortilta. Mikäli maksun veloittaminen maksukortilta epäonnistuu, MobilePay -lompakolla maksaminen ei ole mahdollista verkkokaupassa.

Joustollasku ja -osamaksu on kotimainen palvelu, jolla teet ostoksesi nopeasti ja turvallisesti. Jousto on tarkoitettu yksityishenkilöille, jotka ovat hoitaneet raha-asiansa moitteettomasti. Joustolla saat 30 vuorokautta korotonta ja kulutonta maksuaikaa. Laskun saatuasi voit päättää, maksatko sen kokonaan vai osissa. Osamaksulla voit maksaa ostoksesi jopa 36:ssa erässä, alkaen 9,90 eur/kk. Jousto -osamaksun kustannukset ovat 3,90 eur/kk ja 19,90%:n luottokorko. Voit maksaa Joustolla 30–3000 euron ostoksia. Luotonmyöntäjänä toimii Aurajoki Nordic Oy. Lue lisää Joustosta osoitteessa www.jousto.com.

Visma Pay -maksupalvelun yhteystiedot

Visma Pay, Paybyway Oy (Y-tunnus 2486559-4)

Sähköposti: helpdesk@vismapay.com

Puhelin: 09 315 42 037 (arkisin klo 8-16)

Postiosoite: Laserkatu 6, 53850 Lappeenranta

Toimitus ja toimitusaika

Tilauksia postitetaan arkipäivisin. Varastosta toimitettavien tuotteiden tilausten käsittelyaika lähettämiseen varastostamme on 2-4 arkipäivää. Mikäli toimitettavat tuotteet ovat tilaustuotteita, tilauksen käsittelyaika lähettämiseen on 2-4 viikkoa materiaalivarastotilanteesta riippuen.

Jos tilausta ei voida toimittaa asiakkaalle postilokeroon tai -laatikkoon, tulee asiakkaan ilmoittaa se tilauksen yhteydessä. Siinä tapauksessa tuotteet lähetetään lähimpään postiin tai palvelupisteeseen. Mikäli tilatut tuotteet lähetetään Postin pisteeseen, tulee asiakkaan ilmoittaa puhelinnumeronsa, jotta saapumisilmoitus pystytään toimittamaan.

Asiakkaan tulee myös huomioida, että linssit eivät voi olla pakkasessa tai helteessä pitkiä aikoja.

Suomeen toimitettaviin yli 67 euron tilauksiin on toimitus veloitukseton ja tätä pienempiin tilauksiin toimituskulu on 8,30 €/lähetys. Muualle kuin Suomeen toimitettaviin tilauksiin toimituskulu on 14,20 €/lähetys. Toimituskulut määräytyvät valitun toimitustavan, mahdollisten lisäpalvelujen, tilauksen painon ja koon mukaan. Näet toimituskulut verkkokaupan kassatoiminnossa ennen tilauksen lopullista hyväksymistä.

Verkkokauppa ei vastaa mahdollisista Postin tai valmistajien aiheuttamista viivästyksistä.

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut toimituksen aikana, tulee tästä ilmoittaa viipymättä, mutta kuitenkin 14 vuorokauden kuluessa Verkkokaupalle. Toimituksessa vioittuneista paketeista tulee viipymättä ilmoittaa toimituksesta vastanneelle yhtiölle.

Jos Asiakas ei nouda toimitettua tuotetta määräajassa toimituspaikasta, jonka seurauksena tuote palautuu Verkkokaupalle, eikä nimenomaisesti ilmoita tuotteen peruuttamisesta 14 päivän kuluessa toimitusilmoituksen saatuaan, Asiakkaan katsotaan peruuttaneen tilauksen. Tällöin Verkkokauppa on oikeutettu perimään Asiakkaalta 20,00 euron suuruisen käsittelymaksun. Verkkokauppa on oikeutettu kuittaamaan edellä mainitut kustannukset Asiakkaalle hyvitettävistä, Asiakkaalta saaduista maksusuorituksista, ennen maksusuoritusten palauttamista Asiakkaalle.

Tuotteiden peruuttaminen, virhevastuu ja reklamaatiot

Ennen tilauksen toimitusta tilauksen voi peruuttaa sähköpostitse kirjallisella ilmoituksella Verkkokauppaan.

Verkkokaupalla on lakisääteinen virhevastuu myydyistä tuotteista. Reklamaatiotapauksissa pyydämme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme (puhelimitse 017 5522841 tai sähköpostilla novalens@novalens.fi). Ilmoitathan nimesi ja tilausnumerosi, jotta voimme antaa sinulle ohjeet viallisen tuotteen palauttamiseksi.

Asiakkaalla on vastuu toimitetun tuotteen tarkastamisesta viipymättä sen saavuttua, tuotteiden virheettömyyden toteamiseksi.  Asiakkaan tulee myös varmistaa, että toimitus sisältää kaikki Asiakkaan tilaamat tuotteet.  Jos tuote on saapuessaan vahingoittunut tai virheellinen, reklamaatio on tehtävä 7 päivän kuluessa toimituspäivästä. Muissa tapauksissa noudatetaan kuluttajasuojalain ohjeita kohtuullisesta reklamaatioajasta.

Reklamaatiotapauksissa Verkkokauppa korvaa tuotteen uudella, samanlaisella tuotteella, mikäli reklamoidussa tuotteessa on todettu valmistusvirhe. Tuote tulee aina palauttaa Verkkokauppaan, josta se lähetetään takaisin valmistajalle arvioitavaksi. Asiakas vastaa palautuksen postikuluista.

Piilolinssejä koskevan reklamaation yhteydessä Verkkokaupalla on oikeus vaatia nähtäväksi piilolinssiresepti, joka osoittaa, että tilatut linssit ovat optikon määräämät. Voimassa oleva resepti täytyy olla alle vuoden vanha.

Kuluttajalla on oikeus viedä mahdolliset riitatilanteet kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Palautukset

Verkkokaupan asiakkaalla on kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus. Asiakkaalla on oikeus vaihtaa tai palauttaa osa tai kaikki tilaamansa tuotteet. Palautettavien tai vaihdettavien tuotteiden tulee olla alkuperäispakkauksissaan ja myyntikuntoisia. Piilolinssejä koskevissa reklamaatioissa, linssi palautetaan piilolinssikotelossa ja nesteessä.

Halutessasi palauttaa tai vaihtaa tuotteita, ota ensin yhteyttä Verkkokauppaan (puhelimitse 017 5522841 tai sähköpostilla novalens@novalens.fi) ja kysy palautusohjeita. Liitäthän palautukseen mukaan nimesi, yhteystietosi sekä tilinumerosi mahdollista maksunpalautusta varten. Luotolla maksetuista tilauksista joudutaan hakemaan maksupalautusohjeet luoton myöntämän palvelutuottajan ohjeita noudattaen.

Palautettava tuote pitää pakata huolellisesti. Asiakas vastaa sellaisista toimituksen aikana tapahtuneista vaurioista, jotka johtuvat puutteellisesta pakkauksesta. Asiakas vastaa mahdollisen palautuksen toimitusriskistä. Palautuksen postikuluista vastaa Asiakas.

Laillistetun optikon/silmälääkärin määräys

Vahvuuksilla olevien piilolinssien tilaaminen Verkkokaupasta edellyttää voimassa olevaa optikon reseptiä/määräystä. Määräys ei saa olla yli 12 kuukautta vanhempi. Tehdessäsi oston Verkkokaupassa, vahvistat, että sinulla on voimassa oleva optikon piilolinssi- tai silmälasimääräys. Varmistathan, että tilaamasi piilolinssit vastaavat myös kaarevuudeltaan ja halkaisijaltaan aiemmin käyttämiäsi linssejä.  Verkkokauppa ei ole vastuussa tapahtumista, jotka johtuvat siitä, että asiakas ei ole noudattanut optikon määräystä.

Muutosvaraus ja värit

Verkkokauppa pidättää oikeuden poistomyynteihin, painovirheisiin, tiedotusvirheisiin ja virheisiin tuotetiedoissa kaikissa tarjoamissamme tuotteissa ja palveluissa. Verkkokauppa pidättää oikeuden hintojen muutoksiin ja myyntiehtoihin. Kunakin ostoskertana ilmoitettu hinta on voimassa oleva hinta. Pyrimme esittämään Verkkokaupan tuotteiden ominaisuudet tarkasti, värit ja koostumus mukaan lukien. Emme voi taata, että näytön kautta katsottu väri on täysin vastaava, kuin tuotteen väri todellisuudessa.

Ylivoimainen este

Verkkokauppa ei vastaa sellaisesta tuotteen virheellisyydestä, toimituksen viivästymisestä tai muusta sopimusrikkomuksesta, joka johtuu Verkkokaupan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta (force majeure). Tällaisessakin tilanteessa Verkkokauppa pyrkii palvelemaan Asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.

Henkilötietojen käsittely ja evästeet

Verkkokauppa käsittelee henkilötietoja kulloinkin voimassa olevan henkilötietolainsäädännön sallimalla ja velvoittamalla tavalla. Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä löytyy Verkkokaupan asiakkuuteen ja muuhun asialliseen yhteyteen perustuvan rekisterin rekisteriselosteesta.

Verkkokaupassa hyödynnetään evästeitä. Sähköistä viestintää koskevan lain mukaan kaikkia evästeitä sisältävällä Internet-sivulla vierailevia on informoitava sivun sisältämistä evästeistä sekä siitä, mihin evästeitä käytetään ja kuinka evästeet voidaan välttää. Tällä verkkosivustolla käytetään evästeitä, jotta nähtäisiin, miltä hakukoneilta käyttäjät sivustolle tulevat. Eväste katoaa, kun verkkoselain suljetaan. Jos et halua hyväksyä evästeitä, voit valita verkkoselaimestasi asetuksen, joka torjuu evästeet automaattisesti tai ilmoittaa, mikäli sivusto sisältää evästeitä. Voit myös tarkistaa aiemmin tallennetut evästeet verkkoselaimestasi. Verkkoselaimen ohjesivuilla on asiasta lisää tietoa.

Rekisteriseloste (Henkilötietolaki (523/1999) 10 §)

  1. Rekisterinpitäjä ja yhteystiedot rekisteriasiasta vastaavalle

Mercator Otto Oy (y-tunnus 2947385-6)

Venekuja 1, 05720 Hyvinkää

novalens@novalens.fi

+358 (0)17 5522 841 (Rekisteriasioista vastaava Otto Laine)

Rekisterin nimi: Novalens Verkkokaupan Asiakasrekisteri

  1. Rekisteröintitiedot

Rekisterissämme ovat asiakkaamme, uutiskirjeen tilaajamme, Mailerlite -uutiskirjeen tilaajamme sekä Verkkokauppamme asiakkaat.

  1. Oikeusperuste ja henkilötietojen käsittelyn tarkoitus

EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen oikeusperuste henkilötietojen käsittelylle on sopimus, jossa rekisteröity on osapuolena, sekä henkilön vapaaehtoinen suostumus.

Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus on:

  1. asiakassuhteen luominen, hoitaminen ja ylläpito
  2. palvelun käyttöoikeuden myöntäminen ja ylläpito
  3. palvelun tuotteiden ja palveluiden markkinointi- ja myyntitoimenpiteet
  4. asiakastyytyväisyyskyselyt ja mielipidetutkimukset
  5. palvelun kehittäminen ja ylläpito
  1. Rekisterin tietosisältö

Rekisteröityneen käyttäjän itse palvelujäsenyyden tai muun verkkokauppaostoksen yhteydessä antamat, tallennetut tiedot. Käyttäjän itse myöhemmin asiakasprofiiliinsa tallentamat tiedot sekä muut asiakkuuteen liittyvät tiedot, jotka on tarkemmin määritelty alla.

Mukana myös rekisteröitymättömän käyttäjän itse lisäämänsä tiedot palvelun käyttöä (kommentointi) tai tiedonantoa varten (uutiskirje), joihin on erikseen kysytty lupa.

  1. Henkilötiedot: nimi, yhteystiedot (osoite, puhelinnumero, sähköposti)
  2. Asiakkuustiedot: a) tilaus-, osto- ja maksukäyttäytymistiedot, b) palvelun käyttämiseen liittyvät tunnistetiedot kuten käyttäjänimi ja salasana, c) mielenkiinnon kohteet palvelusisällöstä ja muut rekisteröidyn itse antamat tiedot
  3. Omatuottama aineisto: rekisteröidyn tuottama tai häntä koskeva aineisto palvelussa kuten kuvat, videot, kommentit
  4. Markkinointilupa: rekisteröidyn antama lupa markkinointiin
  5. Palvelun käytöstä havainnoidut tiedot sekä rekisteröidyn käyttämään laitteeseen liittyvät tiedot, kuten IP-osoite, käyttöjärjestelmä, vieraillut sivut ja vierailun aika.
  6. Asiakkuuteen liittyvä yhteydenpito ja viestintä eri kanavissa, kuten reklamaatiot ja palautteet
  7. Rekisteröidyn oikeudet

Rekisteröidyllä on seuraavat oikeudet, joiden käyttämistä koskevat pyynnöt tulee tehdä osoitteeseen novalens@novalens.fi

  1. Tarkastusoikeus
    1. Rekisteröity voi tarkistaa tallentamamme henkilötiedot.
  2. Oikeus tietojen oikaisemiseen
    1. Rekisteröity voi pyytää oikaisemaan häntä koskevat virheelliset tai puutteelliset tiedot.
  3. Vastustamisoikeus
    1. Rekisteröity voi vastustaa henkilötietojen käsittelyä, mikäli kokee, että henkilötietoja on käsitelty lainvastaisesti.
  4. Suoramarkkinointikielto
    1. Rekisteröidyllä on oikeus kieltää tietojen käyttäminen suoramarkkinointiin.
  5. Poisto-oikeus
    1. Rekisteröidyllä on oikeus pyytää tietojen poistamista, jos tietojen käsittely ei ole tarpeen. Käsittelemme poistopyynnön, jonka jälkeen joko poistamme tiedot tai ilmoitamme perustellun syyn, miksi tietoja ei voida poistaa.
      On huomioitava, että rekisterinpitäjällä voi olla lakisääteinen tai muu oikeus olla poistamatta pyydettyä tietoa. Rekisterinpitäjällä on velvollisuus säilyttää kirjanpitoaineisto Kirjanpitolaissa (luku 2, 10 §) määritellyn ajan (10 vuotta) mukaisesti. Tämän vuoksi kirjanpitoon liittyvää aineistoa ei voida poistaa ennen määräajan umpeutumista.
  6. Suostumuksen peruuttaminen
    1. Jos rekisteröityä koskeva henkilötietojen käsittely perustuu ainoastaan suostumukseen, eikä esim. asiakkuuteen tai jäsenyyteen, voi rekisteröity peruuttaa suostumuksen.
      Rekisteröity voi valittaa päätöksestä tietosuojavaltuutetulle.
      Rekisteröidyllä on oikeus vaatia, että rajoitamme kiistanalaisten tietojen käsittelyä asian ratkaisun ajaksi.
  7. Valitusoikeus
    1. Rekisteröidyllä on oikeus tehdä tietosuojavaltuutetulle kantelu kokiessaan, että rikomme henkilötietoja käsitellessämme voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä. Tietosuojavaltuutetun yhteystiedot: www.tietosuoja.fi/fi/index/yhteystiedot.html
  8. Säännönmukaiset tietolähteet

Asiakastiedot saadaan säännönmukaisesti:
• asiakkaalta itseltään asiakassuhteen syntyessä
• asiakkaalta itseltään verkkolomakkeen kautta
• asiakkaalta itseltään uutiskirjeen kautta
• asiakkaalta itseltään Facebookissa ja/tai Messengerissä
• asiakkaalta itseltään LinkedINistä
• blogin tilaajilta
• messuilta hyväksytysti
• Verkkokauppamme asiakkaista

  1. Säännönmukaiset tietojen luovutukset
    Tietoja ei pääsääntöisesti luovuteta markkinointitarkoituksiin Mercator Otto Oy:n ulkopuolelle.
    Olemme varmistaneet, että kaikki palveluntarjoajamme noudattavat tietosuojalainsäädäntöä. Käytämme säännönmukaisesti seuraavia palvelutarjoajia:
    Mailerlite
    • Active Campaign
    • Woocommerce -Verkkokauppa
    • Mozilla Thunderbird
    • Windows Live
    • SmartShip
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIN

Lisäksi käyttäytymistietoja voidaan kerätä evästeillä ja muilla vastaavilla tekniikoilla. Tältä osin esimerkiksi Google Analytics on osa palvelua.

  1. Käsittelyn kesto

Käsittelyn pituutta koskevat yleiset periaatteet.
• Henkilötietoja käsitellään pääsääntöisesti niin kauan, kuin asiakkuus on voimassa
• Markkinointilistaltamme rekisteröity pääsee poistumaan itse jokaisessa lähettämässämme markkinointisähköpostissamme olevan linkin kautta.

  1. Tietojen luovutus ja vastaanottajat

Tietoja käytetään vain kohdassa 3 (Tietojen käsittelyn tarkoitus) ilmoitettuihin palvelun sisäisiin tarkoituksiin.

Rekisterin tietoja ei pääsääntöisesti luovuteta kolmansille osapuolille. Poikkeuksena valtuutetut palveluntarjoajat, joiden tehtävänä on auttaa palvelun tuottamisessa ja ylläpidossa, kuten tekninen ylläpito, palvelin- tai maksujärjestelmän tarjoajat. Jokaisen palveluntarjoajan kanssa on olemassa oleva sopimus, jonka mukaan palveluntarjoaja sitoutuu noudattamaan yleisen tietosuoja-asetuksen sekä tämän tietosuojaselosteen mukaisia yksityisyys- ja tietoturvasäännöksiä.

Palvelun sisällä näytetään muille palvelun käyttäjille ne tiedot, jotka asiakas on itse määrittänyt oman profiilinsa kautta julkiseksi tai on itse omasta suostumuksestaan lisännyt palveluun näkyville. Ainut pakollisesti näkyvä tieto on nimi, joka on palvelun käyttöehtojen mukaan aina näkyvä.

  1. Tietojen siirto EU:n tai ETAn ulkopuolelle

Asiakasrekisterin tietoja ei säännönmukaisesti luovuteta kolmansille osapuolille tai siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.

Mikäli siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle on henkilötietojen käsittelyn tarkoituksen kannalta tai henkilötietojen käsittelyn teknisen toteuttamisen kannalta tarpeellista, noudatetaan siirrossa EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen sekä tietosuojalainsäädännön vaatimuksia.

  1. Automaattinen päätöksenteko ja profilointi

Emme käytä tietoja automaattiseen päätöksentekoon tai profilointiin.

 

Suodata

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.